Tuesday, March 21, 2023

Dutch 16th of March 2023

 

Wave of prayer, donderdag 16 maart 2023

 

**Volgende week houdt Kumi Now zich bezig met de schaarste van water op de West Bank, want dan gedenken zij op 22 maart de Wereld Water Dag.

Over het algemeen gesproken is Palestina rijk aan waterbronnen, maar deze bronnen worden door Israëlische investeerders geëxploiteerd en de Palestijnen aan wie het land toebehoort, worden volledig genegeerd.

 

Gebed  

Eeuwige, wij bidden dat er een einde komt aan de Israëlische obstructie tot de toegang en het gebruik van Palestijnse natuurlijke bronnen en dan met name de bronnen die aan hen toebehoren.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**De laatste tien weken zijn er over geheel Israël grote protesten geweest vanwege juridische hervormingen die zijn voorgesteld door de rechtervleugel van de Israëlische regering.

Zij die protesteren richten zich op de plannen van de regering om de rechtspraak te politiseren. Er zijn helaas echter weinig Israëlische! stemmen als het om escalerend geweld gaat dat door de Israëlische autoriteiten en door de illegale kolonisten tegen de Palestijnen, gebeurt.

Vorige week gingen honderden Israëlische kolonisten Palestijnse huizen binnen in vier bezette dorpen.

 

Gebed

Eeuwige, zo betrokken en barmhartig, wij roepen tot U als wij zien hoe Israëlische troepen en kolonisten Palestijnen aanvallen in bezette gebieden met zo het lijkt ogenschijnlijke ontheffing.

Wij bidden dat er toch een einde komt aan de bezetting en de cirkel van geweld en voortdurende onrust.

Eeuwige, in uw ontferming…..hoor ons gebed

 

**Internationale hardlopers uit meer dan negentig verschillende landen deden samen met de Palestijnse hardlopers mee aan de Negende Internationale Palestijnse Marathon die op vrijdag 10 maart in Bethlehem werd gehouden.

Het Palestijnse Olympische Comité heeft het evenement gesponsord om meer aandacht te besteden aan de omstandigheden waaronder de Palestijnen te lijden hebben. Zij die van plan waren het hele parcours te lopen moesten de afstand van 11 kilometer vier keer lopen om niet de Israëlische checkpoints te hoeven passeren.

 

Gebed

Eeuwige, wij danken U voor de hardlopers uit zoveel verschillende landen die dit jaar meededen aan de Palestijnse Marathon. Wij vragen dat zij invloed en aandacht hebben gehad toen zij de route volgden langs de MUUR, door de overvolle vluchtelingen kampen, die weer omgeven zijn door heuveltoppen waar vele illegale kolonisten wonen.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**Vorige week heeft het Ministerie van Onderwijs een beroep gedaan op de Internationale Mensenrechten en Humanitaire Organisaties om de rechten van Palestjnse kinderen te verdedigen, als het gaat om scholing/educatie.

De Jibb al-Deeb school in de wijk Bethlehem, die veertig leerlingen herbergt staat  weer opnieuw onder de dreiging van afbraak. De school is al eens met de grond gelijk gemaakt, maar opnieuw hersteld in 2017.

 

Gebed

Eeuwige, wij brengen deze jonge kinderen en hun families uit de wijk Bethlehem voor uw aanschijn, nu de dreiging speelt dat hun school afgebroken wordt. Wij vragen dat de internationale organisaties de Israëlische regering zal uitdagen het plan om de school met de grond gelijk te maken te laten vallen en juist het weer opbouwen ervan, ter hand zullen nemen..

Eeuwige, in uw ontferming…..hoor ons gebed

 

**Er is een zojuist een rapport uitgegeven door Euro-Med-Monitor met de titel: ’Can’t even be a widow’.

Het is gebaseerd op interviews gehouden met familieleden van verdwenen Palestijnse migranten en asielzoeksters die probeerden de Gaza streek te ontvluchten. Sommige zeer verdrietige familieleden zijn in contact gekomen met bendes die zeggen informatie te hebben over de vermiste mensen en die grote sommen geld vragen om informatie te geven.

 

Gebed

Eeuwige, de onbarmhartige blokkade van Gaza heeft er toe geleid dat vele Palestijnen  hun leven riskeren om dan maar te vluchten.

Wij bidden dat er een einde komt aan de Israëlische blokkade die er toe leidt dat Palestijnen in armoede leven, werkeloos zijn en hen tot wanhoop drijft.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**Vorige week verwelkomde Paus Franciscus de Palestijnse Commissie voor Interreligieuze Dialoog in het Vaticaan. De delegatie richtten hun focus op de spirituele betekenis van Jeruzalem. De Paus gaf uitdrukkelijk zijn hoop te kennen dat de stad een plaats zou blijven van ontmoeting en een symbool van een vredig samenleven van de gelovigen van de drie Monotheïstische Godsdiensten.

 

Gebed

Eeuwige, wij weten dat uw zoon Jezus weende over Jeruzalem.  Wij horen de echo van het gebed van Paus Franciscus: ‘Hoeveel mannen en vrouwen, joden, christenen en moslims wenen nú dagelijks over Jeruzalem? Soms zijn we zo tot tranen toe bewogen als we aan de heilige stad denken, want zij is als een moeder wiens hart niet in vrede kan zijn vanwege al het lijden van haar kinderen.’

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

Gebed

Samen met de Wereldraad van Kerken bidden we voor de landen Denemarken, de Faro eilanden, Finland, Groenland, IJsland, Noorwegen en Zweden.

Eeuwige in uw genade…..hoor ons gebed

No comments:

Post a Comment