Monday, October 23, 2023

Dutch Wave of Prayer 19.10.2023

 

Wave of Prayer, donderdag 19 oktober 2023

 

**Het is al meer dan een week geleden sinds een reeks van opeenvolgende catastrofale gebeurtenissen elkaar opvolgden in Gaza, de West Bank en Israël. Het lijden gaat door!

Na de Hamas aanval ‘Al-Aqsa Flood’ genoemd, waardoor meer dan 1400 Israëliërs werden gedood en er meer dan duizenden gewonden zijn, begon Israël met een verwoestende aanval op Gaza. Hevige Israëlische bombardementen op Gaza gericht, vanuit de lucht, de zee en het land. Dit gaat nu nog steeds ononderbroken door hetgeen resulteert in duizenden doden aan Palestijnse zijde en nog vele gewonden. Er is officieel gerapporteerd dat Israël hierdoor vele oorlogsmisdaden heeft gepleegd tijdens hun agressieve daden op Gaza gericht.

 

Gebed

Eeuwige, God van liefde wij treuren met allen die onlangs geliefden hebben verloren.

Dat uw heilige Geest de families die achtergebleven zijn moge troosten. Gezamenlijk roepen wij om uw barmhartigheid. Dit land is getuige van zoveel bloedvergieten en lijden waardoor er een vicieuze cirkel van geweld is ontstaan.

Wij bidden om een echte transformatie zonder weer terug te vallen tot een gewelddadige status quo, een transformatie waarbij Palestijnen en Israëliërs vrij en gelijkwaardig zijn.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

** Op 7 oktober kondigde Israël Katz, de minister van energie verschillende maatregelen af. Water, energie, medische hulp en elektriciteit naar Gaza worden afgesneden. Al deze maatregelen gelden als een collectieve straf voor de inwoners van Gaza. Gaza leed al aan een humanitaire crisis vanwege de Israëlische bezetting, maar het is nú geëscaleerd tot een onvoorstelbare catastrofale humanitaire tragedie die twee miljoen mensen treft.

Daar komt nog bij dat Israël een evacuatie van 2.1 miljoen mensen eist van noord Gaza naar zuid Gaza, waarbij geen veilige routes zijn om er te komen. Deze beslissing heeft als gevolg een verder onvoorstelbaar lijden.

 

Gebed

Emmanuel, zoon van de Eeuwige, wij zijn geschokt, uitermate verdrietig en boos als wij voor uw aanschijn komen. Wij vinden het moeilijk om nu uw tegenwoordigheid voor ogen te zien en wij vragen: ‘Weynak ya Allah?!’ Wij houden vast aan het geloof dat ieder mens geschapen is naar uw beeld en gelijkenis en kostbaar is in uw ogen. Nu uw kinderen in Gaza tegen alles in, bezig zijn de dagelijkse behoeften bij elkaar te sprokkelen, bidden wij: zorg dat zij Uw Dagelijks Brood mogen ontvangen Zegen de medische staf die de gewonden helpen in zulke ongunstige omstandigheden.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**Sinds het begin van de escalatie van geweld zijn de EU, De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en verschillende andere landen onkritisch geweest over alles wat zich door toedoen van Israël in Gaza heeft afgespeeld.  Op zaterdag 14 oktober namen duizenden protesterenden over de gehele wereld bezit van de straten om Palestina te steunen tegen internationale toestemming in en riepen dat Internationaal Recht in acht zou worden genomen.

 

Gebed

Eeuwige, God van de verdrukten wij zijn als gelovigen er zeker van dat U houdt van diegenen die zich in de marge van de maatschappij begeven. U bent de Alpha en de Omega.

Vele stemmen hebben geprobeerd hard op te roepen dat de situatie geen enkele garantie biedt tot ondersteuning en zelfs in elkaar zal vallen ofwel dat duisternis zal heersen en waaronder velen zullen lijden. Wij bidden dat de Internationale Gemeenschap er naar streeft een oplossing te vinden die een einde maakt aan haat, bezetting, apartheid en joodse suprematie. Dat we mogen leven in een land waar gerechtigheid, vrede en liefde zal bloeien, waar iedere traan gewist zal worden en er geen rouw meer zal zijn.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**Op 11 oktober publiceerde Sabeel Jeruzalem een ‘schrijven’, ‘een statement’  betreffende de huidige situatie in Palestina-Israël. Dit schrijven brengt de hele situatie zoals die nu is in een breder perspectief van 75 jaar apartheid en beoogt daarmee etnische zuivering van alle Palestijnse burgers. Het verbiedt ook iedere vorm van gewelddadig verzet en roept op tot het uitvoeren van het Internationaal Recht.

 

Gebed   

Eeuwige, hemelse Vader, wij vragen dat dit statement, de Sabeel van liefde, van compassie en gerechtigheid ondersteunt. Sinds de eerste Intifada in 1987 hebben wij juist door het Internationaal Recht en geweldloze weerstand de onderdrukten ondersteund.

Eeuwige, help ons vandaag de dag, getuige te zijn van Uw Koninkrijk, opdat Uw wil geschiedde.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**Volgende week zal Kumi Now de focus gericht houden op de effecten van de realiteit, zoals die er nu is en dan speciaal gericht op Palestijnse vrouwen. Het geweld van kolonialisme heeft een systeem van onderdrukking gecreëerd die met elkaar te maken hebben. Zionisme en Patriarchaat zijn met elkaar verbonden en maken de onderdrukking van Palestijnse vrouwen ‘intersectional and multidimensional’

Op dit moment worden Palestijnse vrouwen gemarginaliseerd. Zij tellen niet mee.

 

Gebed 

Eeuwige, onze Schepper, U schiep de mensheid naar uw beeld. U kwam als mens naar ons toe. Wij brengen alle Palestijnse vrouwen die lijden onder Patriarchisme en Zionisme onder Uw aandacht. Dat onze strijd voor vrijheid bestemd is voor alle mensen, mannen en vrouwen en dat gerechtigheid is voor alle mensen die getuigen zijn van Uw Koninkrijk waar iedereen gelijk is.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed  

 

**Op 7 oktober werd Afghanistan getroffen door een reeks van alles verwoestende aardbevingen. Men schat het aantal doden op 2000. De verwachting is echter  dat dit getal zal oplopen met daarnaast een geweldig hoeveelheid gewonden. Vele inwoners van dit gebied slapen op straat omdat ze bang zijn dat hun huizen zullen instorten en dat zij onder het puin zullen geraken. De situatie verergert vanwege zandstormen die verdere schade zullen veroorzaken aan hun tenten waarin zij bivakkeren.

 

Gebed

Eeuwige, wij bidden voor het welzijn, de veiligheid en troost voor allen die getroffen zijn door deze verschrikkelijke omstandigheden in Afghanistan. Dat zij de kracht en ondersteuning vinden in deze moeilijke tijden en dat wereld in gezamenlijkheid een helpende hand toesteekt aan diegenen die in nood verkeren.

Eeuwige in uw genade…..hoor ons gebed

 

Gebed

Samen met de Wereldraad van Kerken bidden wij voor de landen Belize, Guatemala, Honduras en Mexico.

Eeuwige in uw genade…..hoor ons gebed

No comments:

Post a Comment