Wednesday, March 9, 2022

Dutch 10 March, 2022

 

Wave of prayer, donderdag 8 maart 2022                  

 

**Vorige week was Sawan Bitar bij Sabeel uitgenodigd om te spreken over het oecumenische werk waar Sabeel mee bezig is tijdens de synodale conferentie van de katholieke kerk in Jeruzalem.

 

Gebed

Eeuwige, wij danken U voor het werk dat Sabeel buiten de geijkte paden om doet in het Heilige Land. Wij bidden om moed en sterkte voor allen die voor Sabeel werken, opdat zij anderen weer mogen begeleiden zoals U dat wilt.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

** Op dinsdag 1 maart zijn de regels voor reizigers om Israël binnen te komen versoepeld. Dit houdt in dat pelgrims en toeristen weer Palestina en Israël mogen bezoeken na 30 maanden van afwezigheid en onzekerheid.

Dit alles vanwege de pandemie.

 

Gebed

Eeuwige, wij zijn dankbaar dat mensen over de gehele wereld weer mogen reizen naar het Heilige Land. Zegen hun reizen en geef ons de kracht en genade om onze harten te openen als wij tijdens de 40 dagen tijd en de goede Week deelnemen aan de vieringen die gehouden worden.

Eeuwige, in uw genade….. hoor ons gebed

 

** Er is een project gaande ‘Afaq’ genaamd, dat betekent ‘betekenis, horizon’ en wordt gesponsord door het Latijnse Patriarchaat van Jeruzalem en de universiteit van Bethlehem. Er wordt hulp geboden aan Palestijnse vrouwen en jongeren om een eigen business te starten. Tot nu toe zijn er honderd mensen mee aan de gang en zij maken deel uit van 13 parochies.

 

Gebed

Eeuwige wij zijn dankbaar dat er zoveel jonge Palestijnen bereikt zijn en die begeleid worden en aan wie technische adviezen worden gegeven.

Wij bidden om een periode van herstel na alle moeilijkheden veroorzaakt door de lockdown.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**Ra’’ef Salaymeh werd gedwongen om op vrijdag 4 maart zijn eigen huis met de grond toe af te breken. Zijn huis staat in de wijk Beit Hanina in het bezette gedeelte van  Jeruzalem. De Israëlische gemeente beschuldigde hem zijn huis te hebben gebouwd zonder vergunning. De gemeente geeft bijna nooit vergunningen aan Palestijnen.

Als de gemeente het huis had afgebroken dan had hem dat $ 35.000 gekost.

 

Gebed

Eeuwige, wij bidden dat de inhumane politiek van huizen afbraak opgelegd aan Palestijnen ophoudt. God, de ongerechtigheid van deze politiek is zelfs nog verschrikkelijker dan als de Palestijnen zien dat de illegale kolonisten duizenden huizen voor zichhzelf bouwen!

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**De begrafenis van Ammar Abu Afifeh was op woensdag 2 maart bij zijn huis in het vluchtelingenkamp, gelegen ten noorden van Hebron. De dag ervoor is Ammar doodgeschoten door Israëlische soldaten in het dorp Beit Fajjar, ten noorden van Hebron. Het leger had echter gedurende 24 uur geweigerd het lichaam vrij te geven. Honderden Palestijnen waren aanwezig om te protesteren tegen het doden van Ammar. Weeklagers die aanwezig op de begrafenis werden beschoten met rubberen kogels en men werd ook aangevallen met traangas dat verstikkend werkte.

 

Gebed

Eeuwige, wij bidden voor de familie van Ammar nu zij rouwen om zijn gewelddadige dood door het Israëlische leger. Daarnaast is iedereen bedroefd vanwege het feit dat ze werden aangevallen tijdens de begrafenis.

Wij bidden dat er een einde komt aan het excesessieve geweld en de kogels die gebruikt worden tegen het Palestijnse volk.

Eeuwige, in uw genade….hoor ons gebed 

 

**Op woensdag 2 maart zijn Palestijnen opgejaagd  in de wijk Khallet Makhoul in de noordelijk jJrdaan vallei.  Israëlische soldaten beschermden kolonisten die achter de Palestijnen aanzaten en hen verhinderdern gundelia te plukken/ verzamelen; een distelachtig kruid dat slechts tijdens een korte periode in de Palestijnse keuken wordt gebruikt. Het is echt een traditie waar ze zich aan vasthouden. Zelfs enkele Palestijnen werden opgepakt en vast gehouden. Nu zeggen de Israëlische authoriteiten dat deze plant gevaarlijk is en dat door de uitbreiding van van huizenbouw van de kolonisten en vanwege het land dat gebruikt voor militaire doelen, wordt dit hele gebruik van de plant met opzet belemmerd.

 

Gebed

Eeuwige, wij bidden voor de Palestijnse rapers/plukkers van Gundelia; dat zij uit de gevangenis worden vrijgelaten.  En dat er een einde komt aan de verschrikkingen die de Israëlische kolonisten als maar laten gebeuren om uiteindelijk de Palestijnen van hun land te verjagen.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

**In mei 2021 kwam er een nieuwe outpost bij, Evyatar genaamd. Deze werd neergezet door extreme kolonisten.

Het land behoorde toe  aan Palestijnen die daar de dorpen van Beit, Qabalan en Yatma bewoonden. Dit alles ten zuiden van Nablus.

Palestijnen hebben geprotesteerd vanwege deze diefstal van hun land en vanwege het geweld dat hierbij gebruikt werd.  Sinds mei 2021 zijn negen Palestijnen gedood, vele anderen zijn gewond geraakt, gearresteerd en aangevallen met traangas.

 

 

Gebed

Eeuwige, wij bidden voor de inwoners van Beita, Qabalan en Yatma nu zij rouwen om hun geliefden die zijn gedood door het Israëlische leger.

Wij vragen dat deze inname van Palestijns land door illegale Israëlische kolonisten grondig wordt onderzocht door het Internationale Hof van het Strafrecht in den Haag.

Eeuwige, in uw genade…..hoor ons gebed

 

Gebed

Samen met de Wereldraad van Kerken bidden wij voor de landen: het Verenigd Koninkrijk, Noord Ierland, Schotland en Wales.

Eeuwige in uw genade…..hoor ons gebed

No comments:

Post a Comment