Wednesday, April 15, 2020

Swedish April 16-2020


Gudstjänst med Sabeel
Torsdag 16 april  2020

Denna vecka lyfter Kumi Now-initiativet fram arbetet som utförs av Addamer Prisoner Support and Human Rights Association. Addamer är en palestinsk organisation som stöder palestinska politiska fångar som hålls i israeliska och palestinska fängelser. Organisationen har också startat en global kampanj för att stoppa “administrative detention”, den process, som tillåter den israeliska militären att fängsla människor på grund av enbart hemlig information, utan att åtala dem för något eller låta dem få en rättegång.

Herre, vi tackar dig för Addamers verksamhet när de försöker stötta fångar, speciellt de som inte har rätt att försvara sig. I påsktid minns vi hur Jesus arresterades, utsattes för hån och slag när han fängslats och övergetts också av sina närmaste vänner. Hjälp oss att komma ihåg dem som lider i fängelse.
Herre, i din nåd...   hör våra böner.


Världen fortsätter att lida under COVID-19 orsakad av Coronavirus, nästan 2 miljoner människor har drabbats av viruset och mer än 110.000 har dött i världen. Runt hela jorden fortsätter människor att leva sina liv under strikta restriktioner och i nedstängda samhällen.
  
Jesus, under din tjänst på jorden visade du din makt och omsorg genom att hela människor i alla åldrar och i alla stadier av livet från fysiska, mentala och andliga sjukdomar. Var nära människor idag som behöver din kärleksfulla beröring på grund av COVID-19. Låt dem känna din helande kraft genom omsorgen från läkare och sjuksköterskor. Befria de sjuka från rädsla, ångest och känslan av isolering  under behandling och karantän. Ge dem en känsla av mening i att återvinna hälsan och att skydda andra från att exponeras för smittan. Skydda deras familjer och vänner och skänk frid till alla som älskar dem.
Herre, i din nåd...   hör våra böner.


Söndagen den 12 april började bosättare bygga en ny illegal utpost i området Tel Rumeida i Hebron. Bosättarna, som skyddas av israeliska ockupationsstyrkor, reste ett stort tält och angrep palestinier som fredligt försökte protestera mot försöket att etablera en ny illegal bosättning . Bosättare fortsätter också att förstöra olivträd nära Betlehem, under senaste vecka har 500 träd förstörts.
 Gud, illegala bosättare fortsätter att stjäla mark och rycka upp det palestinska folket utan nåd.
Vi ber att det internationella samfundet ska agera med mod och efter internationell lag
och få ett slut på den israeliska regeringens girighet och arrogans som gör att detta kan
fortsätta.
Herre, i din nåd...   hör våra böner.


Kampanjen “Så behandlar men inte ett barn” har framfört en begäran om att Israel ska frige barn i fängelser och center där de kvarhålls i Israel och på Västbanken. Kampanjen framhåller den ökade risken för alla som hålls fängslade under den pågående pandemin och konstaterar att: “Det finns inga möjligheter att israeliska fängelsemyndigheter kan säkerställa hälsa och välmående för fängslade palestinska barn så länge de fortsätter att vara frihetsberövade”.


Jesus sa, “Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de.” Luk 18:16. Vi ber att fängslade  ska få återvända till sina familjer i denna svåra tid för alla i vår värld. Vi ber att våra barns hjärtan ska fyllas av hopp och befrias från rädsla.
Herre, i din nåd...   hör våra böner.


Under förra veckan har de, som följer den Gregorianska kalendern firat påsk på nya sätt - online eller i tomma kyrkor. Denna veckan infaller stilla veckan och påsk i den ortodoxa kalendern. På grund av coronavirus-restriktionerna kommer påskfirandet att bli extremt begränsat och hållas bakom stängda dörrar.

Herre, vår Gud, vi fylls av hopp när din uppståndelse ropas ut vid påsk. Firandet denna dag påminner oss om att segern redan är vunnen och att det goda alltid kommer att triumfera över det onda. Men - för palestinier som lever här är det ibland svårt att se ljuset från uppståndelsen eftersom de varje dag är omgivna av mörkret från graven. För in hopp i deras hjärtan, Gud, och låt dem få uthållighet i att fortsätta.
Herre, i din nåd...  hör våra böner



Bön

Joh 20:19-3

Herre,
Vi befinner oss bakom ockupationens stängda dörrar
precis som lärjungarna befann sig bakom stängda dörrar.
Vi är också rädda, även om det är av andra anledningar.
Men vi behöver också andningen från den Heliga Anden för att ta bort vår rädsla
så att vi kan komma ut från vår instängdhet bakom dessa dörrar.

Herre, vi är som Tomas med våra frågor och vårt tvivel.
Vi behöver ibland se, så att vi kan tro,
vi behöver dig för att kunna tro.
 
Herre, vi behöver den frid du ger
eftersom vår värld är fylld av våld och oro.

Herre, just som Tomas bekände att du är hans Herre och Gud,
ber vi djärvt för våra liv.

Herre vi tackar dig för de välsignelser du har gett oss,
de som vi tror på utan att ha sett.

Herre, vi ber att våra dörrar ska vara öppna för alla
så att tvivlare ska känna sig välkomna här.

Amen

No comments:

Post a Comment